1) Αν πάρουμε τα πράγματα από πέρυσι, βρίσκεσαι μεταξύ άλλων, πίσω από 2 κορυφαίες δουλειές. Από τη μία το “Άδυτο” με τον Anser, (για εμάς το καλύτερο άλμπουμ του 19) και από την άλλη το “Sin City” με τον 12ο Πίθηκο. Με τον Αnser είχατε παρελθόν. Με τον 12ο πώς έκατσε αυτό το collab;
Με τον Άκη αν θυμάμαι καλά είχαμε συνεργαστεί χωρίς ακόμα να γνωρίζουμε ο ένας τον άλλο προσωπικά πίσω στο 2008, σε ένα beat που είχα κάνει για τον πρωτοεμφανιζόμενο τότε Diezel και τον Dj The Boy μαζί. Κάπου τον πέτυχα στη Θεσσαλονίκη πιο μετά σε ένα φεστιβάλ και τα είχαμε πει, κρατάγαμε και πολύ καλές επαφές με τον Krase από το Dope Beat studio. Συναντηθήκαμε ξανά μουσικά στο άλμπουμ που είχα κάνει με τον Εισβολέα, το “Ο μύθος καταρρέει”. Από τότε, δεδομένης της χημείας και των καλών vibes, πάντα όλο και κάτι θα βγάζαμε σε συνεργασία. Με το που χτύπησε το τηλέφωνο μου και μου είπε για το όλο θέμα με τη Red Bull και τις ηχογραφήσεις στο LA και σαν ένας rapper που με εμπιστεύεται πάντα είτε στις παραγωγές είτε στον ήχο, ήμουν μέσα. Ήξερα ότι θα είναι μια πρωτότυπη εμπειρία και ότι το αποτέλεσμα θα μας ικανοποιούσε από κοινού, συν ότι θα περνάγαμε γαμώ.
2) Πώς ήταν η όλη εμπειρία ηχογράφησης στο Los Angeles; Αλήθεια πίστευες ποτέ όταν ξεκινούσες την ενασχόληση σου με τη χιπ χοπ κουλτούρα, πως κάποια στιγμή θα κάνατε μια τόσο σημαντική δουλειά, σε μία από τις μητέρες του ραπ;
Όπως σου είπα ήμασταν σίγουροι και πολύ positive για την όλη εμπειρία. Το studio ήταν άρτιο με έναν ηχολήπτη που εκτός του ότι ήταν cool guy είχε στις πλάτες του βιογραφικό με τον ASAP Rocky, τον Nas ακόμα και τους Guns n Roses. Τεχνολογικά είχαμε ό,τι θελήσουμε. Είχα πρόσβαση σε εξ ολοκλήρου αναλογικό εξοπλισμό για τις φωνές, top προενισχύσεις και κομπρέσορες, ήταν σαν να μαι πιτσιρικάς και να μπαίνω σε mall παιχνιδιών και να αγγίζω ό,τι θέλω haha! Βολτάραμε αρκετά, καλοφάγαμε επίσης, είδαμε τοπία, είδαμε πράγματα, να ταν κι άλλο! Προσωπικά είχα ξαναζήσει παρόμοια σκηνικά λόγω του Diversidad και δουλειών που είχα αναλάβει στην Ευρώπη και ελάχιστα στη Νέα Υόρκη, άλλα με έναν καρντάση στο Los Angeles? Ήταν super.
3) Όπως είπαμε παραπάνω σαρώσατε τα πάντα με Anser και 12ο. Εξαιρετικοί ράπερς και οι 2. Θέλουμε να μας πεις μια ομοιότητα και μια διαφορά τους ως προς τον τρόπο ‘δουλειάς’ στο στούντιο.
Είναι διαφορετικοί σε πολλά θέματα, αλλιώς χειρίζονται στίχο και πάτημα, προς όφελος τους. Έχουν κοινό όμως το ότι είναι πιστοί σε αυτό που κάνουν. Σχεδόν κολλημένοι. Η ειλικρίνεια και η αμεσότητα τους, τους έχει τοποθετήσει εκεί που είναι.
4) Πάμε να σε γυρίσουμε λίγο στο παρελθόν. Ήσουν μέλος ενός εξαιρετικού group, των Phase 3. Εκεί σε βλέπαμε να ραπάρεις κιόλας και να πούμε την αλήθεια το έκανες κι αυτό πολύ καλά! Πώς πήρες την απόφαση να ασχοληθείς εξολοκλήρου με το producing; Τι σε κέρδισε σε αυτό;
Πολύ δύσκολο να αφιερωθείς σε 2 αντικείμενα και να είσαι εξίσου τυπικός και δοτικός και στα 2. Σαν να χεις 2 ερωμένες, κάπου θα γίνει μαλακία, haha! Απλά είδα ότι το producing, θα μπορούσε να δει και πέρα από τα σύνορα μας κι ευτυχώς έγινε. Συν ότι στα beats σκεφτόμουν πιο υπερβατικά απ ότι στα raps μου, κανείς δεν λέει όχι σε παραπάνω ελευθεριά.
5) Έχεις μπει λοιπόν στο στούντιο και σαν ράπερ, αλλά και σαν producer. Τώρα που τα βλέπεις τα πράγματα και από τις δύο οπτικές, μπορείς να μας πεις 2 λόγια για το καθένα. Υπάρχουν διαφορές στον τρόπου σκέψης, αντίληψης και εκτέλεσης μιας ιδέας;
Και τα 2 είναι επέκταση της δημιουργικής σκέψης και της έμπνευσης. Απλά είναι το θέμα της ελευθερίας που σου τόνισα, με ξεκλείδωσε πιο πολύ η παράγωγη.
6) Θεωρείς ότι η σκηνή έχει εξελιχθεί παραγωγικά; Κατά πόσο πιστεύεις πως έχει επηρεαστεί από τον νέο ήχο και τη south αισθητική; Σου αρέσει εσένα (καθαρά μουσικά) ή προτιμάς τον πιο classic ήχο; Πώς πιστεύεις ότι θα είναι ο ήχος μας σε 5 χρόνια;
Κοίτα, εξέλιξη δεν σημαίνει πάντα καλυτέρευση όπως βέβαια και το να είσαι συντηρητικός δεν σημαίνει πάντα ποιότητα ή ότι είσαι ηθικά σωστός σε κάτι. Τα χρόνια περνάνε. Και μερικές φορές ο κόσμος δεν μπορεί να καταλάβει ότι πχ τα 90s τα ζήσαμε και ήταν τα καλύτερα μας χρόνια, αλλά αυτά τα beats δεν θα ήθελα συνεχώς να τα επαναλαμβάνω. Τα έζησα και τα έκανα τότε τη στιγμή που συνέβαινε το έργο. Τα επαναφέρω όποτε θέλω γιατί μου αρέσει το ηχόχρωμα η διαδικασία και προφανώς όταν μου λείπουν. Αλλά είμαστε στο σήμερα και όσο θέλω και μπορώ πρέπει να είμαι εκεί. Για το μέλλον δεν ξέρω με σιγουριά, αλλά ήδη κάνει τον κύκλο του το rap όπως όλα. Η ιστορία πάντα θα επαναλαμβάνεται.
7) Μετά από τόσα χρόνια εμπειρίας, τι συμβουλή θα έδινες σε έναν πιτσιρικά που θα σε ρωτούσε και θα ήθελε να ασχοληθεί με το producing;
Δεν συνηθίζω να δίνω συμβουλές γιατί εδώ πρέπει να το φας το κεφάλι σου και να μάθεις, δεν έχει manual, tutorials και how to. Τεχνικά ίσως αλλά και πάλι, αν δεν έχεις κριτική σκέψη, καύλα άνευ αποδοχών, λίγη στρατηγική και εκτελεστικό μυαλό, u aint gonna do shit.
8) Πέρα από τα εγχώρια projects είσαι από τα λίγα άτομα που έχουν προωθήσει τη σκηνή μας προς τα έξω. Πραγματικά υπήρχε κάποια στιγμή στην πορεία σου, που ένιωσες έξτρα περήφανος για κάτι που κατάφερες; Που γύρισες και είπες ένα wow για κάτι που κατάφερες σαν Θωμάς;
Ναι το είπα γιατί όσο πιο μικρός ήμουν και πιο ενθουσιώδης. Το ότι κλείσαμε ένα συμβόλαιο τότε με το label που ήταν και οι FFC ήταν το πρώτο wow, το soundtrack για την Atari, το top5 παραγωγών στην Ευρώπη το 2009 ήταν κι άλλα “wows”. Αλλά αυτά την κάναν τη δουλειά τους και είμαι στο σήμερα, δεν επαναπαύομαι στο παρελθόν. Μπορούν να με νιώθουν οι συνεργάτες μου? Μπορεί να γουστάρει το κοινό όταν ακούει beats μου? Μπορώ να βγάζω καλή μουσική? Αυτά είναι τα καθημερινά “wow”.
9) Η ζωή του παραγωγού ξέρουμε πως είναι πολύ δύσκολη και απαιτητική, θέλει πολύ ψάξιμο και πολύ καλό μουσικό αυτί. Πέρα από το ραπ, ποια άλλα μουσικά είδη απολαμβάνεις να ακούς;
Ανά εξάμηνο με πιάνω να σκαλώνω με άλλα μουσικά είδη είναι η αλήθεια. Ίσως και από ανάγκη. Τώρα απολαμβάνω psychedelic rock, λίγο metal και αρκετό 90s reggae dancehall. Ένας χαμός.
10) Πώς δημιουργείς συνήθως ένα beat; Ξέρουμε πως είναι πολύ γενική ερώτηση, αλλά πέρα από τη μουσική, παίρνεις ερεθίσματα και από το περιβάλλον γενικότερα; Μπορούν να σου δώσουν ιδέες ή ένα γενικότερο vibe πράγματα που θα δεις έξω; Ή να σε επηρεάσουν πράγματα τα οποία βιώνεις την τάδε περίοδο;
Ανάλογα το πόσο καλός είναι ο καφές που θα πιω, haha, από κει ξεκινάνε όλα. Και την ψυχολογία. Και αν έχω δει κάποια ταινία. Αλλά κυρίως ξυπνάω εικόνες που έχω δει ο ίδιος. Παλιά, χθες, δεν παίζει ρόλο. Αρκεί να είναι έντονες στα όρια του κινηματογραφικού, να μιλήσουν στον ακροατή πριν μπουν οι λέξεις μέσα.
11) Μαζί σαν UE γνωριστήκαμε το μακρινό 2010 και για όσους δεν ξέρουν να πούμε πως ήσουν από τις πρώτες συνεντεύξεις που κάναμε ποτέ, όταν ήμασταν blogspot ακόμα. Ξέρουμε πως στο ελληνικό ραπ είσαι legend, ωστόσο αυτά τα 10 χρόνια κατάφερες να κάνεις πράξη όλα τα σχέδια σου ή έχεις ακόμη κι άλλα; Κατεπέκταση υπάρχει ράπερ στην Αμερική που θα ήθελες κάποτε να συνεργαστείτε; Που φαντάζεσαι τα ραπς του να κουμπώνουν τέλεια πάνω στα beats σου;
Τα θέλω μας είναι περίεργος δαίμονας. Συνήθως δεν ικανοποιούμαστε καν, κοιτάμε το επόμενο δεν απολαμβάνουμε το moment. Γιαυτό έκανα slowdown στις σκέψεις μου. Έχω ένα στούντιο να συνεισφέρω, αρκετά projects κατά νου, σπίτι και ανθρώπους να απολαύσω. Γιαυτό χαμήλωσα λίγο ταχύτητα. Wishlist υπάρχει προφανώς αλλά δεν θα θυσιάσω κάτι για τις ισορροπίες μου όσο μεγαλώνω. Το balance είναι το κλειδί.
12) Κλείνοντας και αφού σε ευχαριστήσουμε πολύ για το interview, σε ρωτήσουμε κάτι τελευταίο! Τελικά τα beats σου θα πρεπε να ναι παράνομα;;; One love!
Αν σκεφτείς ότι αρκετά από τα albums που έχω μπλεχτεί έχουν νομικούς ορούς όπως “Εξακρίβωση στοιχείων”, “Παράνομη διακίνηση” και “Κάθειρξη”, ε ναι θα πρεπε, ha!
Μπορείτε να ακούσετε τις μουσικές μας επιλογές, ακολουθώντας την playlist “United Elements Approved” στο Spotify.
Διαβάστε επίσης:
Ένα απόγευμα με τον Tony Raw (συνέντευξη)
Leave a Reply