Ο πολύ ταλαντούχος Smuggler aka Θοδωρής Χατζόπουλος, είχε ένα απίστευτα παραγωγικό 2019, το οποίο επισφραγίστηκε με την κυκλοφορία του άλμπουμ του ‘Α & Ω’. Μιλήσαμε μαζί του για αυτό, αλλά και για πολλά άλλα, όπως θα διαβάσετε παρακάτω. Enjoy!
1) To Α και το Ω σαν γράμματα αποτελούν το πρώτο και τελευταίο γράμμα του ελληνικού αλφαβήτου και δηλώνουν μια ολοκλήρωση. Σαν Smuggler, ένιωσες την ίδια ‘ολοκλήρωση’ όταν κυκλοφόρησες το ‘Α&Ω’;
Κάθε φορά που βγαίνει ένας δίσκος είναι σαν να αλλάζει ένα κεφάλαιο που απεικονίζει την χρονική περίοδο που γράφτηκε. Η “ολοκλήρωση” στη οποία αναφέρεσαι συμβαίνει περισσότερο στο στούντιο κατά την διαδικασία της ηχογράφησης, μίξης, παραγωγής κτλ. Όταν ο δίσκος κυκλοφορήσει και φύγει από πάνω μου ανήκει πλέον στον κόσμο. Εγώ μετά από κάθε κυκλοφορία νιώθω κενός.
2) Έχοντας ως γνώμονα την αφομοίωση της χιπ χοπ μουσικής ως ‘η πιο δημοφιλής’ μουσική στον κόσμο, πιστεύεις ότι με την εμπορευματοποίηση αυτή καλλιεργούμε λιγότερο σκεπτόμενους ακροατές;
Πράγματι η μουσική αυτή τα τελευταία χρόνια έχει γίνει πολύ διαδεδομένη και εδώ. Από εκεί και πέρα αν κάποιος ακροατής θελήσει να ψαχτεί θα μπορέσει να βρει ότι υπάρχει μεγάλη ποικιλομορφία. Οι ακροατές οφείλουν μόνοι τους να διαλέξουν τι τους ταιριάζει αφού η μουσική είναι μια προσωπική υπόθεση. Αν κάποιος θέλει να προβληματιστεί θα βρει τους καλλιτέχνες που τον εκφράζουν. Αν θέλει να συγκινηθεί το ίδιο,όπως αντίστοιχα αν θέλει να παρτάρει. Όλες οι πλευρές αυτές είναι εξίσου εμπορικές ως προς τον καλλιτέχνη, οπότε ας αφήσουμε το αυτί του ακροατή να επιλέξει για εκείνον.
3) Στο κομμάτι σου ‘Απ’ το Τσινάρι’ αναφέρεις: ‘Mου λείπουνε τα αγνά τα ραπς σου, τώρα τα χει όλα η μπίζνα πάρει’. Αναπολείς καθόλου σαν Θοδωρής παλιές ίσως πιο αγνές εποχές;
Δεν είμαι παρελθοντολάγνος και θεωρώ ότι η κάθε χρονική περίοδος έχει αφήσει το δικό της σημείο αναφοράς. Από εκεί και έπειτα όσον αφορά στην ερμηνεία του παραπάνου στίχου αυτό που εννοώ είναι ότι δεν θα ήθελα να γίνεται η μπίζνα αυτοσκοπός, αλλά η έκφραση.
4) Θέλουμε να μας ‘ταξιδέψεις’ λίγο στην διαδικασία δημιουργίας του άλμπουμ σου! Είσαι από τους απειροελάχιστους, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για το 100% ενός δίσκου. Σε συναντάμε στα ραπς, στη μίξη/μάστερ, αλλά και στις παραγωγές! Πραγματικά πώς είναι όλο αυτό; Πόσες ώρες περνούσες στο στούντιο;
Σαν άνθρωπος μου αρέσει να βάζω στόχους και να τους προσεγγίζω εμμονικά. Για να καταλάβεις είχα αγοράσει ένα μεγάλο χαρτόνι στο οποίο είχα γράψει όλα τα κομμάτια του δίσκου με τεράστιες παρενθέσεις ανάμεσα τους που έγραφαν τι πρέπει να κάνω σε καθημερινή βάση. Να σημειωθεί επίσης ότι σχεδόν άλλος ένας δίσκος έμεινε ακυκλοφόρητος. Η δημιουργική διαδικασία λειτουργεί με λυτρωτικό τρόπο στα έσω μου. Οι οργανωτικές διαδικασίες όπως και το κεφάλαιο του μάρκετινγκ θεωρώ ότι είναι οι πιο ψυχοφθόρες.
5) Θέλουμε με ένα μόνο επίθετο να μας σχολιάσεις τους MCs που συμμετείχαν στο άλμπουμ σου
Mpelafon
Tsaki
Estilo
Hawk
Long3
Sonqo Pura
Tony Raw
Saske
Αν και δεν είναι όλα επίθετα…
Mpelafon γλετζές
Tsaki “Κοζανίτης “
Estilo ανερχόμενος
Hawk επενδυτής
Long3 φίλος
Sonqo τσάκαλος
Tony Raw γλετζές 2,
Saske ψυχούλα
Phaser ήρεμος
6) Mιας και έχεις υπάρξει συνοδοιπόρος στο μεγαλύτερο διάστημα της εξέλιξης ελληνικής χιπ χοπ σκηνής, πώς πιστεύεις θα έχει διαφοροποιηθεί ο ήχος μέσα στα επόμενα 5 χρόνια;
Η άποψη μου είναι πως ο ήχος θα διαφοροποιηθεί μετά από 5 χρόνια. Ο ήχος που παίζει τώρα έχει βρει μεγάλη ανταπόκριση, έχουν μπει δισκογραφικές στην μέση και τα μαγαζιά έχουν γίνει πολύ πιο δεκτικά. Μέχρι η Ελλάδα να μπορέσει να αφομοιώσει κάτι καινούργιο νομίζω ότι θέλουμε 4 με 5 χρόνια. Να συμπληρώσω πως αναφέρομαι στην πλειοψηφία, ενώ υπάρχουν εξαιρέσεις καλλιτεχνών που έχουν ήδη διαφοροποιήσει τον ήχο τους.
7) Πέρα από το ραπ, τι μουσική ακούς;
Μπορώ να ακούσω σχεδόν τα πάντα άμα μπορώ να βρω σε αυτά μουσικά διαστήματα που με καλύπτουν. Η ραπ ανέκαθεν “δανειζόταν” στοιχεία από όλα τα άλλα είδη. Οπότε και εγώ ως παραγωγός οφείλω να είμαι ανοιχτός σε μουσικά ερεθίσματα που μπορούν να με εμπνεύσουν.
8) Το συντριπτικό ποσοστό στην Ελλάδα, όταν θέλει να ασχοληθεί με την ραπ μουσική, επιλέγει να ασχοληθεί με το ραπ και όχι με το producing. Γιατί πιστεύεις συμβαίνει αυτό; Εσένα τι σε έχει κερδίσει από το producing;
Ανέκαθεν ήταν πιο ελκυστικός ο ρόλος του frontman. Αυτό που δεν καταλαβαίνει ο κόσμος είναι ότι ένας ραπερ χωρίς την μουσική του ταυτότητα πίσω από τα lyrics δεν θα μπορούσε να αναδειχθεί – διαφοροποιηθεί ποτέ. Γι’ αυτό στο εξωτερικό βλέπουμε παραγωγούς να παίρνουν όλο το executive producing ενός δίσκου. Εγώ προσωπικά άρχισα να ασχολούμαι με την μουσική παραγωγή για να μπορώ να έχω ένα μουσικό χαλί για τους στίχους μου. Μετά από χρόνια ανακάλυψα πόσο αλληλένδετα είναι αυτά τα δύο και πως μια ενορχήστρωση μπορεί να σου αλλάξει όλο το vibe των στίχων σου. Θα πρότεινα σε κάθε ράπερ να ξέρει έστω τα βασικά σε σχέση με την μουσική παραγωγή ώστε να μπορέσει να φτάσει πιο εύκολα στο ήχο που έχει στο μυαλό του.
9) Ως Above The Hood έχετε πάρα πολλούς φανς και κάθε σας συναυλία είναι sold out. Έχεις μπει ποτέ σε διαδικασία να σκεφτείς κατά την διάρκεια δημιουργίας ενός κομματιού πως πρέπει να ‘ικανοποιήσεις’ πολλούς; Και συνεχίζοντας εννοούμε αν σε έχει επηρεάσει καθόλου το σημερινό era με τα Likes και τα views να καθορίζουν λίγο πολύ την ”’επιτυχία””.
Νομίζω λίγο ή πολύ όλοι έχουν μπει στην διαδικασία να κοιτάξουν τα views, ta likes και το τι αρέσει στον κόσμο. Από κει και πέρα αν αυτό αρχίσει να δουλεύει μέσα σου με πρωταγωνιστικό ρόλο στη δημιουργία ενός κομματιού, αρχίζεις να χάνεις τον εαυτό σου. Εγώ προσωπικά όταν το ένιωσα να συμβαίνει, μπήκα σε μια διαδικασία να γράφω μόνος μου, κλείνοντας το κινητό χωρίς να έχω καμία επιρροή από εξωγενείς παράγοντες. Η μουσική είναι προσωπική υπόθεση και πρέπει να την διαφυλάξεις μέσα σου με τον αγνότερο τρόπο.
10) Γενικά στα κομμάτια σου έχεις πολλές αναφορές σε ‘φανταστικούς’ χαρακτήρες. Πιστεύεις πως αν ήσουν ‘ήρωας’ θα ήσουν από τους καλούς ή κακούς; Smuggler ή Ντόντος;
Ξεκάθαρα θα ήμουν από τους κακούς. Η μουσική μου διακατέχεται από μυστήριο, επιθετικότητα και αμεσότητα ως επί τω πλείστον. Και ως Smuggler και ως Ντόντος όσοι με ξέρουν, ξέρουν πως έτσι είμαι και σαν άνθρωπος. Δεν υποδύομαι κάποιο μουσικό ρόλο, είμαι ο εαυτός μου.
11) Top 5 MCs/Producers worldwide;;;
Με τυχαία σειρά!
Mcs: Eminem, Drake, Kendrick Lamar, Sean Price, Belly.
Producers: Kanye West, Timbaland, Alchemist, Metrobooming, Pharrell.
12) Τι στόχους έχεις για το μέλλον; Θα σε δούμε σε κάποιο tour σε επαρχιακές πόλεις. Πολλοί είναι αυτοί που ρωτάνε!
Ήδη έχουμε κάνει παρουσίαση σε 6 πόλεις και ευχαριστούμε πολύ τον κόσμο που μας στήριξε σε αυτό το εγχείρημα. Μέχρι την άνοιξη θα υπάρξουν κάποια shows αλλά όχι με την μορφή παρουσίασης δίσκου. Αυτή τη περίοδο στήνουμε με τον Λονγκ 3 ένα πρότζεκτ που ακούει στο όνομα” Τοτέμ” και θα είναι κάτι πολύ καινοτόμο και για τους δύο μας. Δεν μπορώ να σου πω περισσότερα πάρα μόνο ότι αν όλα πάνε βάσει χρονοδιαγράμματος θα ξεκινήσουμε να το παρουσιάζουμε την άνοιξη.
13) Σε ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο σου! Έχεις κάτι τελευταίο που θες να προσθέσεις;
Kαι εγώ ευχαριστώ για την συνέντευξη και για τις ουσιαστικές ερωτήσεις. Ένα μεγάλο μπράβο σε όλους εκεί έξω που προσπαθούν να δώσουν κάτι σε αυτή την μουσική και προσπαθούν μέρα με τη μέρα να γίνονται καλύτεροι. Καλή συνέχεια!
Για ενημέρωση σε όλα τα ελληνικά χιπ χοπ νέα, αλλά και του εξωτερικού επισκεφτείτε μας στο www.unitedelements.gr
Aκούστε το τελευταίο εξαιρετικό άλμπουμ του Smuggler ‘Α & Ω’, πατώντας εδώ
Διαβάστε παρακάτω κι άλλες συνεντεύξεις μας!
Hatemost
Mente Fuerte
Tiny Jackal
Leave a Reply