Σαν σήμερα το 2015, κυκλοφορεί ένας δίσκος που ακούει στον τίτλο «To Pimp a Butterfly» ο όποιος άλλαξε τα δεδομένα της σύγχρονης ιστορίας.

Ο συγκεκριμένος δίσκος είναι ένα πρωτοποριακό concept του βραβευμένου με Grammy ράπερ Kendrick Lamar. Το άλμπουμ είναι μια εις βάθος συζήτηση με τον εαυτό. Μια συζήτηση με βάση τις εμπειρίες του, με τα παράδοξα γεγονότα που φέρνει η φήμης, και η αντιμετώπιση που έλαβε από την βιομηχανία. Ο δίσκος θεωρείται ως ένα από τους σημαντικούς hip-hop δίσκους της σύγχρονης ιστορίας αλλά και όλων των εποχών.

Ο τίτλος του άλμπουμ είναι μια αναφορά στο βιβλίο “To Kill a Mockingbird” της Harper Lee, με τον Lamar να χρησιμοποιεί τη μεταφορά μιας πεταλούδας για να αναπαραστήσει την προσωπική ανάπτυξη και την αυτοανακάλυψη απέναντι στις αντιξοότητες. 

Τα θέματα του άλμπουμ περιλαμβάνουν τον ρατσισμό, τη φτώχεια, την φυλετική ταυτότητα, και την καταπίεση, με τον Lamar να χρησιμοποιεί το «βήμα» του με απώτερο σκοπό την προβολή των συστημικών ζητημάτων που αντιμετωπίζει η μαύρη κοινότητα στην Αμερική. Πέραν αυτού μας μιλάει για την αγάπη που πρέπει να δείχνουμε, καθώς και για την πίστη στον εαυτό μας.

Το “To Pimp a Butterfly” είναι μια μουσική παλέτα με επιρροές από τζαζ, φανκ, soul, που σε συνδυασμό τις άρτιες ικανότητες του Lamar στον ποιητικό/μεταφορικό λόγο μας έδωσαν έναν από τους πιο classic δίσκους.

Ο Lamar συνεργάστηκε με αρκετούς παραγωγούς και μουσικούς στο άλμπουμ, συμπεριλαμβανομένων των Flying Lotus, Thundercat και Terrace Martin. Η μουσική και στιχουργική πολυπλοκότητα του άλμπουμ έχει αναγνωριστεί από κριτικούς, θαυμαστές και ακροατές εκτός του hip-hop, με πολλούς να σημειώνουν την ικανότητα του άλμπουμ να συνδυάζει τον πολιτικό σχολιασμό με την μουσική καινοτομία.

Το άλμπουμ έλαβε ευρεία αναγνώριση από τους κριτικούς κατά την κυκλοφορία του, με πολλούς να επαινούν τους στίχους, την παράδοση και το συνολικό καλλιτεχνικό όραμα του Lamar. Το “To Pimp a Butterfly”ήταν επίσης εμπορική επιτυχία, καθώς έκανε το ντεμπούτο του στο νούμερο ένα στο αμερικανικό Billboard 200 και έλαβε αρκετές υποψηφιότητες για Grammy.

Ας εμβαθύνουμε όμως λίγο στο υλικό του δίσκου. 

Στο 1ο κομμάτι του άλμπουμ, με τίτλο “Wesley’s Theory”, μας δείξει ένα δείγμα για τον τόνο, το ύφος, το στυλ καθώς και την θεματολογία ολοκλήρου του δίσκου. Στο κομμάτι συμμετέχουν οι George Clinton και Thundercat και είναι ένα σχόλιο για την εκμετάλλευση μαύρων καλλιτεχνών από τη μουσική βιομηχανία. Ο Λαμάρ σχολιάζει τον τρόπο που τον «έδεσε» η βιομηχανία με τον ίδιο να προσπαθεί να ξεφύγει από αυτόν τον κύκλο. Μιλώντας για τον μέσο όρο των «επιτυχημένων» καλλιτεχνών, όπου μέσου του υλισμού,  προκαλείται πνευματική τύφλωση, ξεχνώντας τον σκοπό που ξεκίνησαν, καθώς και το τόπο που προήλθαν. Το ρεφρέν του τραγουδιού, “Every n**** is a star”, αποτελεί ένα φόρο τιμής στην ομώνυμη επιτυχία του Boris Gardiner το 1973.

Ένα άλλο κομμάτι που ξεχωρίζει στο άλμπουμ είναι το “Alright”, το οποίο έγινε   ύμνος για το κίνημα Black Lives Matter. Το ρεφρέν του τραγουδιού, “We gon’ be alright”, είναι ένα μήνυμα ελπίδας ενάντια στην αστυνομική βία και τον συστημικό ρατσισμό. Οι στίχοι του Lamar είναι συγκινητικοί, δυνατοί, με ένα αισιόδοξο μήνυμα.

Το «To Pimp a Butterfly» περιλαμβάνει επίσης συνεργασίες με μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της μουσικής. Ο Snoop Dogg, ο Bilal και ο Rapsody εμφανίζονται όλοι στο άλμπουμ. Άλλο ένα κομμάτι που ξεχωρίζει είναι το “The Blacker the Berry” 

Κατά την διάρκεια του άλμπουμ, βλέπουμε την όλο και πιο συνεχή αναφορά του Lamar, στην υποκρισία της σύγχρονης κοινωνίας, αναφερόμενος σε πρώτο πρόσωπο, ως αποτέλεσμα της κοινωνίας.

“I’m the biggest hypocrite of 2015

Once I finish this, witnesses will convey just what I mean

Been feelin’ this way since I was sixteen, came to my senses

You never liked us anyway, fuck your friendship, I meant it”

Αξιοσημείωτο είναι επίσης το Outro με τίτλο “Mortal Man”

Το κομμάτι χωρίζεται σε δύο μέρη. 

Το πρώτο μέρος είναι μια απαγγελία από τον Kendrick, στο οποίο αναρωτιέται για την φύση της εξουσίας και τους τρόπους που σε διαφθείρει και σε καταστρέφει. Αναφερόμενος στον εαυτό του, ως συνεχιστή της «κληρονομιάς» του Malcolm X, Martin Luther King Jr, Nelson Mandela και τέλος τον 2pac που τον ενέπνευσε να γίνει ράπερ.

Στο 2ο μέρος έχουμε μια «σαμπλαρισμενη» συνομιλία του με τον 2pac από μια ηχογραφημένη συνέντευξη το 1994 στο Swedish Radio show P3 Soul με τον Mats Nileskär. Συνολικά, το “Mortal Man” είναι ένα βαθιά εσωστρεφές κομμάτι με εξομολογητικό ύφος, που προσκαλεί τους ακροατές να αναλογιστούν τη δική τους θνητότητα και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη ζωή τους για να έχουν θετικό αντίκτυπο στον κόσμο.

To Pimp a Butterfly είχε σημαντικό αντίκτυπο στη σύγχρονη μουσική και τον πολιτισμό, με πολλούς να το αναφέρουν ως σημαντικό έργο στη συνεχή συζήτηση για τη φυλή και την κοινωνική δικαιοσύνη στην Αμερική. Η καλλιτεχνική και κοινωνική σημασία του άλμπουμ έχει αναγνωριστεί ευρέως, με τον Λαμάρ να λαμβάνει πολλά βραβεία και διακρίσεις για τη δουλειά του στο άλμπουμ.

Εν κατακλείδι, το “To Pimp a Butterfly” είναι ένα ισχυρό και καινοτόμο αριστούργημα  που πραγματεύεται μερικά από τα πιο πιεστικά κοινωνικά ζητήματα της εποχής μας. Με την μοναδική  αισθητική και τον εντυπωσιακό κοινωνικό του σχολιασμό, το άλμπουμ άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στο είδος, καθώς και στην κοινωνία δεδομένου του Black Lives Matter.

Μπορείτε να ακούσετε τον δίσκο στον παρακάτω σύνδεσμο.

Leave a Reply

Your email address will not be published.