“Μα καλά πως το κάνει;!”. Αυτό αναρωτηθήκαμε όλοι ακούγοντας ένα τραγούδι που ξαφνικά ο ράπερ έφαγε γλιστρίδα, αραδιάζοντας συλλαβές με ασύλληπτη ταχύτητα. Μιλάω για το γρήγορο ραπ. Το flow πολυβόλο που ο ράπερ χρησιμοποιεί σαν επίδειξη τεχνικής και ηχηρό εργαλείο ενθουσιασμού. Στην Ελλάδα έχει το παρατσούκλι roll, στο εξωτερικό καθιερώνεται ως chopping.

 

Πως ξεκίνησε;

 

Τα πράγματα είναι θολά για την ιστορία του rolling. Aν όχι οι πρώτοι, αλλά σίγουρα πρωτοπόροι θεωρούνται οι Treacherous Three με το τραγούδι New Rap Language το 1980.


Την πρώτη του μεγάλη άνθηση
  σαν είδος την γνώρισε τα μέσα των 90s, σαν ένα στυλ που χρησιμοποιούσαν κυρίως οι MCs απ’το Midwest. Με ράπερς όπως ο Twista (που τότε λεγόταν Tung Twista για προφανείς λόγους) και οι Bone Thugs and Harmony να γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία. Στη πορεία εξαπλώθηκε στις υπόλοιπες πολιτείες και τον κόσμο. Με ράπερς όπως ο Chip Fu (των Fu Schnickens), ο Busta Rhymes και πολλοί ακόμα, να ράπαρουν σε ιλιγγιώδεις ταχύτητες. Αυτός όμως που το καθιέρωσε σαν στυλ είναι ο Tech N9ne. Από το 2007 και μετά κυκλοφορεί τραγούδια όπως τα Midwest Choppers και Worldwide chopper στα οποία συνεργάζεται με την αφρόκρεμα των πιο γρήγορων και τεχνικών ράπερς ανά την υφήλιο. Βέβαια ο πιο διάσημος chopperας δεν είναι άλλος απ’ τον Eminem. Ο οποίος το 2013 με το τραγούδι του Rap God μπήκε στο βιβλίο Guinness ως το single με τις περισσότερες λέξεις!

 

Στην Ελλάδα τι γίνεται;

Το ελληνικό κοινό λατρεύει το γρήγορο ραπ. Από εποχές Ρυθμοδαμαστή σε κάθε συναυλία πριν καν τελειώσει η ρόλλα, η φωνή του ρπερ καλύπτεται από κραυγές ενθουσιασμού. Παρόλα αυτά δεν το προτιμάν πολλοί. Και είναι λογικό. Πρώτα απ’ όλα είναι δύσκολο. Χρειάζεται μεγάλη ποσότητα στίχων, έλεγχο αναπνοής, σταθερό πάτημα και άρθρωση κρύσταλλο. Με λίγα λόγια έναν ράπερ που έχει ταλέντο και όρεξη να δουλέψει την τεχνική του. Δεύτερον, τα ελληνικά δεν βολεύουν σαν γλώσσα. Στα αγγλικά οι λέξεις τείνουν να είναι μικρές, ενώ στα ελληνικά πολυσύλλαβες. Αυτό δημιουργεί περιορισμούς στον τονισμό. Δεν είναι περίεργο επομένως που Έλληνες MCs, που φημίζονται για τα skills τους, δεν κάνουν roll συχνά και σχεδόν ποτέ για ολόκληρα τραγούδια. Παρ’όλες όμως τις δυσκολίες η ελληνική σκηνή έχει ΜCs όπως ο Anser, o Ταφ Λάθος, ο Αρτέμης, o Iratus, o Endinos που έχουν αποδείξει ότι το κατέχουν σε σκηνή και ηχογραφήσεις. Για του λόγου του αληθές στο καινούργιο του τραγούδι “Παρανάλωμα” ο Anser πιάνει 11 συλλαβές το δευτερόλεπτο ενώ ο Eminem στο γρήγορο κομμάτι του Rap God 10,4 (!)

 

Είναι ο Anser πιο γρήγορος απ’ τον Eminem;!

 Και ναι κι όχι. Η απάντηση δεν είναι τόσο απλή. Μπορεί από τα παραπάνω αποτελέσματα να φαίνεται ότι ο Anser είναι πιο γρήγορος απ’ τον Eminem, αλλά αυτό είναι σχετικό. Σε κάποιο άλλο τραγούδι ο Eminem μπορεί να είναι ταχύτερος. Θα χρειαστεί να μετρήσουμε όλα τα γρήγορα flows και των 2 MCs για να βγάλουμε συμπεράσματα. Αυτό είναι μια πολύ επώδυνη διαδικασία, καθώς η μέτρηση είναι δύσκολο να γίνει με ακρίβεια. Στις μεγάλες ταχύτητες, ακόμα κι όταν μιλάμε στην καθημερινότητα, συχνά μπλέκουμε τις λέξεις μεταξύ τους (έκθλιψη, αφαίρεση, αποκοπή αν σας λένε κάτι από το δημοτικό). Επίσης τα διαφορετικά BPM, η γλώσσα και ο χρόνος είναι επιπλέον παράγοντες που περιπλέκουν ακόμα περισσότερο τη διαδικασία.
Παρ΄όλα αυτά βλέπουμε πως ο Anser, o κατά πολλούς κορυφαίος Έλληνας ρόλερ, καταφέρνει να βάζει το όνομα του δίπλα στον Eminem, ο οποίος όπως είπαμε έχει μπει στο βιβλίο Guinness για αυτόν ακριβώς το λόγο. Αν το σκεφτείς, είναι πραγματικά απίστευτο, γιατί όπως είπαμε τα Ελληνικά δεν βολεύουν καθόλου σε σχέση με τα Αγγλικά!

 

Μα ποιος είναι τελικά ο πιο γρήγορος ράπερ;

Η αλήθεια είναι ότι δεν γνωρίζουμε ποιος είναι ο πιο γρήγορος ράππερ και δεν έχει σημασία. Ο Eminem, παρόλα τα γκάζια του, βρήκε ισχυρούς αντίπαλους όπως για παράδειγμα ο Krayzie Bone που υποστηρίζει ότι τον ξεπερνάν σε ταχύτητα. Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο πολύπλοκα, αφού υπάρχουν άπειρα βίντεο με ράπερς να ισχυρίζονται ότι είναι οι πιο γρήγοροι. Από θρύλους της hiphop σκηνής όπως ο Twista, σε νεότερα ταλέντα όπως ο Mac Lethal, μέχρι διάφορους wannabes που ακούγονται σαν τον πρόεδρο του ΠΑΕ Εδεσσαϊκού. Βέβαια ένας χείμαρρος λέξεων χωρίς ρυθμό και χωρίς άρθρωση χάνει τελικά την μουσικότητα του. Αυτή ακριβώς η μουσικότητα είναι που ξεχωρίζει το ραπ από την ομιλία κι είναι αυτή που ξεχωρίζει τη ρόλλα απ΄τη λογοδιάρροια.

 

Την επόμενη φορά λοιπόν που θα αναφωνήσεις «Μα καλά πως το κάνει;!», η απάντηση είναι: Με κόπο, εξάσκηση και αγάπη για την τέχνη του.
Φύγαμε για practice!

Ευχαριστούμε πάρα πολύ για το άρθρο αλλά και για την έρευνα τον Πάνο.